الأحد، 1 فبراير 2009

البدايه

والله ياجماعة انا اول مرة اكتب مدونة ومع انى كنت من زمان بحب اكتب بس الحقيقة كنت بكتب عادى يعنى ،زى البشر العاديين منذ الاف السنين ابتداء ماكانوا بيكتبوا على ورق البردى بس انا طبعا ماكنتش بكتب على ورق البردى ، لا الحقيقة انا كنت بكتب على ورق فلوسكاب عادى كده ، رخيص اوى وشكله غريب كنت بجيبه كده بالرزمة من على باب الكليه بتاعتنا ، مش فاكرة والله كانت بكام الرزمة هيا كانت ورقها اسود شويه والسطور زرقا او اى ورق من ورق الملازم القديمة او تكون ملزمة جبتها وصورتها ودفعت فبها فلوس بس للأسف طلعت زى قلتها عشان كده كنت بدل مارميها وانا كده والا كده مش هذاكر فيها كنت بكتب على ظهرها ، على فكرة ده مش موضوعنا خالص ، معلش اصل انا ساعات بكون رغايه ، هو مش ساعات، كتير بصراحة وافضل ادخل كده فى مواضيع فرعية ، بس انا طبعا متوسمة فيكم خير ان صدركم الحنون هيتسع لما أمتلك من جنون وزى مانتوا عارفين الجنون مش لازم تكون فنون 
المهم مع التطور الطبيعى للحاجة الساقعة ، الذى القى بظلاله على الكتابة وبقت بدل ماتكون بالحبر وعلى الورق بقت بالطرقعة على الكيبورد 
بس لعلمكوا بتفرق برده مش اى واحد خطه حلو وبيتقرى على الكى بورد ده فن برده،
طبعا بعد المقدمة الفظيعة دى انا نفسى اتخنقت ، 
بس على فكرة نفسى ما بتزعلش منى لأنها المسكينة اتعودت على كد ه
و مر يوم من غير ماأخنق عليها بستغرب ، الله يكون فى عونها 
اقولكم انا بصراحة عملت الأختراع اللى اسمه المدونة ده ، اولا وبصراحة يعنى ، كنوع من انواع التقليد بس مش الأعمى ،المفتح ، وكمان عشان اى حد يسمعنى ، ولو حد غلس ومرديش يسمعنى ، مش مشكلة هسمع صوت نفسى 
اللى من زمان نفسى اسمعه ، بجد تايه منى طول النهار فى الزحمة والمواصلات والجدال والنقاش والدفاع والهجوم والجرى ورا لقمة العيش والهموم ،
يعنى مافيهاش حاجة لما اسمعه ولو حبه من نفسه ومن نفسى ، واديله فرصته واطمن على احوال حضرته ،وإمكانيته وقدرته ، ياترى لسة حلو ومؤثر ، ولا من كتر ماشاف اتأثر 
على العموم هنشوف ولو لوحدى ولا معايا الوف 
انا ماليش دعوة هقول ومن غير كسوف ، 
هقوووووووووووووووووووووول اللى فى نفسى 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق