الأحد، 1 فبراير 2009

ماتش تنس


ماتش تنس

طول عمرى مقتنعة انا واخواتى ان احنا ناس غريبة ، لأن عندنا نوع من انواع الأختلاف فى حاجات كتير عن بقية الناس الى حوالينا ، وصدقونى الأختلاف ده مش غلاسة يعنى احنا مش بنختلف عشان نرخم على نفسنا او على اللى حوالينا ، الحقيقة مش عارفة احنا بقينا كده ليه بس نقدر نقول اللى حصل حصل وسبق السيف العزل مش العسل طبعا ، بس على فكرة مش كل نوع من انواع الأختلاف بتبقى حاجة وحشة ساعات كتير بتكون حاجة مميزة ، حتى لو اللى حواليك بصولك كده من طراطيف مناخيرهم وقالولك بكل قرف ، ماتعيش عيشة اهلك وقيسوا على كده حاجات كتير ، المهم الواحد يكوم من جواه حاسس انه الى حد ما انسان جديد ومختلف وبيسعى انه يكون متميز فى وسط مجتمع كله سمك لبن طمر هندى ،ماطولش عليكوا الشارع كله عندنا بيموت فى ماتشات الكورة دورى مصرى ، وطبعا تلات تربع الناس اهلويه ماتفهمش ليه ، قال يعنى انا مش فاهمة !انا فاهمة طبعا بس بستعبط، عادى يعنى ، وأول ما بيكون فى ماتش للأهلى ، ولو مالكش فى الكورة وعايز تنام استحاله طبعا ، هتنام ازاى والأستديو التحليلى تحت البلكونة والذى يتمثل فى كابتن محمد خرده وكابتن سيد بخة المكوجى وكابتن ناصر انبوبة وده بيملى الأنابيب الصغيرة دى اللى عادة بتنفجر بسهولة لولاش ستر ربنا واخيرا وليس اخرا،ً الحضور المتميز للكابتن الكبير حسن جلدة السباك وهذا الوصف طبعا عى طريقة المفتش كرومبوا ورفيق الكفاح سحس بومب ،وبرده مش محتاجة اقولكم الصحبة الجميلة دى كلها اهلاوية وبرده ماعرفش ليه ، واللى لما االأهلى يجيب جون ينتابهم نوبة غريبة من نوبات الكرم ، وممكن حد يفتح حاجة ساقعة بس بصراحة مش هكدب عليكوا واقولكم الحاجة الساقعة دى كل يوم بصراحة هيا بتبقى فى البطولات المهمة اللى الأهلى بياخدها كلها والحمد لله ، على فكرة انا مش بأر على الأهلى انا بس صعبان عليا الناس الغلابة دول ، اللى بيدفعوا حق الحاجة الساقعة،وطبعا الهتافات الرنانة المدوية ابوتريكة يافنان ، عمهم يابنى وحارق دمهم ، والغريبة انى بقعد افكر ياترى حارق دم مين بفكر كتيير اوى ومش بوصل لأجابة ممكن اللى يعرف لو سمحتوا يقوللى ، اصله سؤال محيرنى ،طبعا كل الحوارات دى مش بتحصل بس فى ماتشات الأهلى ، لكن بعد الفتوح المبين اللى حصل فى المحروسة ،وكل الناس جابت دش واللى ماعندوش استعان بالوصلة كحل بديل ورخيص ومتميز لأنه مش بس بيجيب القنوات الفضائية وروتانا سينما مش هتفضل تعضض ايديك، لا ده بيجب الشو تايم والقنوات بتاعت الشيخ المتشفرة وكل ده بريزة وحرير يااستك ،وطبعا الناس حبت الدورى الأنجليزى اوى من ساعة عمنا عمر ذكى ولحق بيه احمد حسام ومن ساعتها والناس كلها بتتمسح فى عمرو ذكى،وكأنهم كلهم كانوا من ناشئين نادى ويجان ,ماعلينا ربنا يكرم الجميع ولا اعتراض على حكمك يارب بس برده كنوع من انواع الأختلاف وبعد كل الحكاوى اللى بحكيهلكم ، الغريبة بقى ان النهارده كان فيه ماتش تنس نهائى استراليا المفتوحة ودى بطولة من البطولات الكبرى الجراند سلام ، واللى بتتلعب على الأراضى الصلبة مش مشكلة ده كله المهم انا سمعت الماتش اللى قبل النهائى وكان بين نادال ود الأول على العالم مع بلدياته الأسبانى برده فرداسكو انتو عارفين الماتش ده فضل شغال ما يقرب من خمس ساعات من الجرى والتركيز المتواصل من اللاعبين ولا حد اشتكى ولا بكى وقال الأرهاق ياكابتن واللعيبة مجهدة ومستهلكة وبتلعب ماتشين فى الأسبوع على رأى ناس قرايبنا الغريب ان الأتنين لعيبة كانوا بيجروا بكامل اللياقة ، المهم النهارده كان الماتش النهائى بين نادال الأول على العالم وفيدرير الثانى على العالم بعد ماكان الأول ، للأسف الماتش كان جاى الساعة عشرة ونص بتوقيتنا وطبعا ده عندهم تقريبا الساعة ستة ، وطبعا انا كنت فى الشغل ،وماعرفتش اغيب عشان الغياب فى القطاع الخاص عيب ، فضلت بقى احاول فى المواقع اللى على النت فى الشغل عشان اتفرج على اى لقطة ، ولكن لم تفلح المحاولات ، ولكن كنت بتابع النتيجة لحظة بلحظة بشتى الطرق والوسائل ، ومش قادرة اقولكم كانت مباراه عصيبة واستمرت اكتر من اربع ساعات ، انا كنت فرحانة اوى لأن نادال فاز لأنى بشجعه بعنف ، لأنه واحد محترم عنده 22 سنه ولكن نموذج يحتذى فى الأد ب والأحترام والأجتهاد والألتزام على النقيد كان اخويا شايط تماما لنه بيشجع فيدرير وخصوصا بعد مابكى فدرير امام الجماهير فى استاد رود لافر ارينا كان موقف مهيب الصراحة وكانت بطوله اكثر من رائعة ، جو مختلف وناس مختلفه ورؤية مختلف وتوقيت مختلف وانا بحب المختلف بصراحة مع انى ماشوفتوش بس اعتقد انه كان احلى ماتش تنس 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق